8 pași ca să proiectezi un eșantion - Partea II

Vezi primii 3 pași aici.

4. Care este cadrul de eșantionare? De fapt, răspund la întrebarea “unde găsesc respondentul eligibil?”.

Angajații băncii îi găsesc pe e-mail, că-mi dă banca lista de contacte. Și tot banca a decis că vrea să-i invite pe toți cei 2800, fără să facă o altă selecție a lor pe diverse criterii.

Doctorii oncologi îi găsesc în spitale, fie de stat, fie private. Bine, îi mai pot găsi la telefon, cu condiția să am o bază de contacte cu toții medicii oncologi din RO. Sau pe e-mail, dar cu aceeași condiție, să am o bază cu toți medicii oncologi din RO. Dacă ei sunt câteva sute în realitate, iar eu am o bază de contacte cu 100 dintre ei, atunci nu se cheamă că pot face eșantionare probabilistică.

Companiile IMM cu 10 sau mai mulți angajați sunt înregistrate la Registrul Comerțului cu o adresă, număr de telefon. Voi mai ști localitatea/ județul unde își desfășoară activitatea. Există firme care vând astfel de date, chiar și Registrul Comerțului are un preț pe companie. Există două opțiuni: fie trimit operatorul la adresă, fie sun la numărul de telefon din baza de contacte. Se pare că există premise bune să fac studiul. Vedem mai târziu ce obstacole sunt... fiecare target vine cu provocările lui.

Dacă am de realizat un studiu în rândul populației +18 ani, național, atunci am 2 opțiuni: a) trimit operatorul pe teren – la adrese fixe (selectate, în prealabil, aleatoriu) sau folosind metoda rutei aleatorie; b) generez aleatoriu numere de telefon.

Dacă am de realizat un studiu în rândul populației 18 - 60 ani, din mediul urban, care folosește Internetul, am chiar 3 opțiuni: a) trimit operatorul pe teren – la adrese fixe sau folosind metoda rutei aleatorie; b) generez aleatoriu numere de telefon; c) trimit invitații într-un panel de respondenți online.

5. Care este rata de refuz la nivelul target-ului țintă?

O să spuneți că asta e prea de tot... da, este nevoie de experiență pentru a da un răspuns exact. Eu nu mă aștept la un răspuns exact. Mă satisface și unul aproximativ, bazat pe intuiție.

Cât de încântați vor fi angajații băncii de ideea șefilor de a face un sondaj de satisfacție?! Răspunsul exact poate să-l dea chiar banca ce a cerut sondajul dacă a mai avut astfel de inițiative în trecut. Poate nu chiar exacte, dar măcar similare. Care este nivelul de implicare a angajaților când vine vorba de acțiuni întreprinse de HR/ management.

Acum să vedem ce ar spune medicii oncologi despre invitația de a ne răspunde la câteva întrebări despre un producător de medicamente. Este asta o chestiune vitală pentru doctori? În sensul de a-i motiva semnificativ pe plan profesional/ personal. Din ce am mai experimentat personal, doctorii sunt segmentul cel mai grăbit și fără de timp. În ce condiții ar sta un doctor de vorba cu un operator? Reprezentanții de vânzări, care ajung la medici, cum fac?

În cadrul companiilor IMM voi sta de vorbă cu un decident în ceea ce privește serviciile de tehnologie/ digitale. Este acest target mai disponibil și dispus să-mi răspundă la întrebări decât doctorii oncologi? Poate că da, poate că nu.

6. Ce detalii am despre chestionar?

Care va fi durata medie a unui interviu? Orice abordare este potrivită pentru o durată de până în 20 minute. Cu cât durata interviului crește, cu atât opțiunile devin limitate. Deja la tot ce depășește 35 minute, pot considera mai degrabă F2F.

Am materiale vizuale de arătat respondentului? Temele abordate în chestionar sunt chestii obișnuite de zi cu zi sau atac subiecte delicate sau teme mai complexe? Cât de dispus este respondentul să-mi răspundă prin telefon sau F2F?

7. Ce metodă de interviu este potrivită să folosesc pentru a sta de vorbă cu target-ul țintă?

Alegerea vine cumva automat odată ce răspund la întrebările de la punctul 4, 5, 6 - unde îl găsesc pe respondentul eligibil și prin ce metodă reușesc să minimizez rata de refuz. Că am un chestionar simplu sau complex, scurt sau lung... da, detalii deloc de neglijat.

8. Știu definiția respondentului eligibil, ce șanse am să-l găsesc în populația generală (incidența), dacă am sau nu date de profilare despre target, care este cadrul de eșantionare și la ce rată de refuz mă aștept. Am toate datele să aleg metoda de eșantionare și să gândesc metodologia.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram