Cum vor fi vânzările de Black Friday în acest an?

Curiozitatea săptămânii este „Cum vor fi vânzările de Black Friday în acest an? Se va atinge performanța anului trecut – de departe cel mai bun an, creștere de 30%, va fi depășită sau mai mică?”.

eCommerce a crescut organic de-a lungul întregului an 2020, într-un mod accelerat

Pe parcursul anului multe rapoarte au anunțat creșterea numărului de cumpărături online și a valorii totale a cumpărăturilor. Au fost utilizatori de Internet care au îndrăznit să cumpere pentru prima dată de la magazinele online, alții care și-au diversificat gama de produse cumpărate online și au decis că nu mai merită să meargă până la hipermarket pentru produsele alimentare și nealimentare de bază sau care au avut nevoie de produse de office pe care sa le folosească acasă – laptop, scaun de birou, imprimantă, home & deco. Și platformele care oferă soluții pentru magazinele online spun că au avut mult de muncă în acest an – mai mulți clienți care au avut nevoie de interfață online pentru comencializarea produselor, mai multe cumpărături online pe site-urile gestionate de platformele lor (sursa: apariții în presă MerchantPro, 2Performant).

Statisticile INSSE arată creșteri importante în comertul cu amănuntul prin intermediul Internetului începănd cu luna Apr'20 când se înregistrează o creștere de 75,7% față de aceeași lună a lui 2019, până in Sep'20 când comerțul online vine cu o creștere de 44% față de Sep'19.

Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO) arată că sectorul de e-commerce din România va atinge în acest an o cifră de afaceri de 5,5 miliarde euro, în creştere cu 30% faţă de anul precedent, însă nu fac o estimare despre performanța Black Friday în 2020.

Au fost multe promoții de-a lungul anului, fără un prilej anume, ci doar ca strategie de marketing și vânzări abordată de magazinele online pentru a recupera pierderea din perioada de lockdown și, de ce nu, chiar pentru a-și păstra notorietatea și baza de clienți în multitudinea de opțiuni online care au apărut ca urmare a adaptabilității magazinelor la mediul online.

Tinerii până în 34 de ani și cei care au un venit personal lunar de cel puțin 3000 lei ar putea fi motorul cumpărăturilor de Black Friday în 2020, arată studiul de cercetare realizat de Wisemetry Research în perioada 30 octombrie – 4 noiembrie 2020.

“Cu siguranță produsele vedete din fiecare an vor fi aceleași și acum (electronice, electrocasnice, IT&C, home & deco, fashion, beauty), însă mă aștept ca retailer-ii online să aibă strategia de a pune în promoții atractive mai degrabă produsele de valoare mică. Și e foarte bine, pentru că 31% dintre cei care intenționează să cumpere ceva de Black Friday, din mediul urban și utilizatori de Internet, vor face o alegere spontană – vor verifica ofertele chiar în ziua de Black Friday și vor cumpăra doar ce îi inspiră. Așa se explică succesul tigăilor văndute de eMAG în 2019 – în top produse vândute. Produsele mari sau care necesită o investiție mai mare sunt vânate de 26% din cei care vor cumpăra de Black Friday – „am vrut de-a lungul anului să cumpăr diverse produse, dar am așteptat special ziua de Black Friday”. Cel mai probabil ei vor crește valoarea coșului de cumpărături. Restul din potențialii cumpărători de Black Friday (43%) încep jurnalul de shopping cu o zi înainte – se gândesc de ce produse au nevoie și apoi încep căutările. Oare va fi vorba de produse de care au nevoie sau produse pe care ar vrea să le înlocuiască sau să le aibă? afirmă Violeta Bahaciu, Senior Research Consultant la Wisemetry Research, pe baza rezultatelor din studiul realizat de Wisemetry Research.

“Nu m-aș mira ca vacanța “deosebită”, la care râvnești mulți ani și ți-o oferi ca pe o bună-meritată recompensă chiar și o data în viață, să aibă succes, chiar dacă suntem într-o perioadă de restricții tot mai mari și incertitudine financiară. Poate nu vor avea succes acum, de Black Friday, dar nu sunt de neglijat în strategia unei firme de turism pentru 2020. Vor fi multe decizii spontane. Și cum economisirea va fi o ambiție pentru următoarele 12 luni, cine știe?” continuă Violeta Bahaciu.

Performanța foarte bună a evenimentului Black Friday din 2019 față de 2018 s-a întâmplat și pe fondul creșterii salariilor. Acum, doar pensionarii se bucură de o putere de cumpărare mai mare față de 2019.

Studiul Wisemetry Research indică o intenție mai mare de a economisi – 42% dintre românii din mediul urban, utilizatori de Internet spun că vor să economisească mai mult în urmatorul an.

INSSE nu indică încă scăderi în venitul mediu, dar spune de o creștere a șomajului cu 1,1 puncte procentuale în Sep’20 față de aceeași lună a lui 2019. Datele arată și ce industrii au fost sau sunt afectate de criza pandemică (HORECA, turism, industria carburanților, comerțul cu amănuntul).

“Deci, incertitudinea este mare. Singurii care s-au bucurat de creșteri de venit în a doua jumatate a anului au fost pensionarii, însă mare parte dintre ei nu sunt nici măcar utilizatori de Internet și nici nu au avut timp să economisească… se pregatesc să treacă cu bine peste iarnă. Eu mizez, totuși, pe o creștere în valoare a evenimentului Black Friday între 10 – 15% față de 2019” completeaza Violeta Bahaciu.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram